Case Lukkoliike

”Lukkoliikkeen rooli palveluntuottajana on muuttunut viime vuosina runsaasti. Osa lukkoliikkeistä haluaa tarjota asiakkailleen avainhallintapalvelua ja näkee sen osana tulevaisuuden liiketoimintaa.

Ajankohtainen lakimuutos toimialan luvanvaraisuudesta ja henkilörekisteriin (GDPR) liittyvistä velvoitteista sai meidät pohtimaan kaikkia toimintojamme perinpohjaisesti. Puntaroimme asiaa ja päätimme, että haluamme laadukkaan avainhallinnan kuuluvan liiketoimintaamme jatkossakin.

Vuosien saatossa olimme ottaneet säilytykseen asiakaskohteiden avainhallintamateriaalia avainkansiosita lukoston tunnuslukutietoihin. Tämä on ollut hyvin yleinen toimitapa lukkoliikkeissä, koska näin on pystytty varmistamaan kohteiden lisäavaintilausten ja lukostomuutosten tekeminen aina omasta toimestamme.

Avainhallinta palveluna on kuitenkin jotain vielä enemmän

Kiinteistöjen avainluovutusten ja -palautusten on toimittava ammattimaisesti. Myös käytännön avainpalvelutilanteilta sekä myymälässä että kentällä vaaditaan täsmällisyyttä ja turvallisuutta. Meillä on aina oltava kiinteistönomistajan tai isännöitsijän lupa, ennen kuin teemme asiakkaan pyynnöstä lisäavaimia tai lukostomuutoksia. Meidän on pystyttävä myös osoittamaan kenen tilauksesta tai toimeksiannosta olemme työn suorittaneet.  Esimerkiksi asunto-osakeyhtiölle olemme avainhaltijatiedosta muodostuvan henkilörekisterin käsittelijöitä.

Avainkirjanpito on vielä hälyttävän usein vihkokirjanpidossa. Kun isännöitsijä soitti ja kysyi, missä kohteen yleisavaimet ovat, tieto täytyi kaivaa käytännössä käsin. Asiaan ei pystynyt siis antamaan vastausta saman puhelun aikana, vaan selvittämiseen kului aikaa.

Päätimme panostaa avainhallintapalveluun kokonaisuutena. Tässä yhteydessä veimme muun muassa avainhaltijatiedot tietojärjestelmään, josta tiedon etsiminen on helppoa ja nopeaa. KeyConin asiantuntija konsultoi meitä oikeiden työvälineiden valinnassa ja hoiti kohteiden aloitusinventoinnit. Työvälineitäkin tarkeämpi asia oli työohjeiden ja oikeiden prossien määrittely: huomasimme vasta projektin aikana kuinka paljon selkeiden toimenkuvien, tehtävälistojen ja rutiinien luominen sekä seuranta auttoi kaikkia asiakaspalvelumme toimintoja.

Laadukas avainhallinta on kilpailuvalttimme

Avainhallintapalvelumme on  nyt kunnossa ja kehitämme sitä aktiivisesti asiakkaiden tarpeen mukaan. Laadukkaasti tuotettu avainhallinta on yksi valttimme, jolla erotumme kilpailijoistamme positiivisesti.

Omat työn ohessa tällainen projekti olisi tuskin  tullut tehtyä näinä tehokkaasti ja kerralla kuntoon. Asiantuntijan apu tässä projektissa oli ensiarvoisen tärkeää. Tästä on hyvä jatkaa: KeyConin asiantuntemus on jatkossakin erittäin tervetullutta, kun tarvitsemme apua avaintallintaan! ”

-Lukkoseppä, Yrittäjä-

Tarvitseko apua avainhallintaan? Jätä yhteydenottopyyntö>>